Sportolás télen

A hideg beköszöntével jobban figyelnünk kell, mennyit edzünk a levegőn. Az már köztudott, hogy rétegesen kell öltözködni, sportöltözetben, amely légáteresztő, izzadságelvezető hatású, ezért erről nem szaporítom a szót. Akinek nincs ilyen “cucca”, a sportboltban az eladóktól kérhet szaksegítséget.

Hanem a szervezetünk reakcióiról ejtenék pár szót:

1. Bemelegítés

A hőmérséklet csökkenésével a test perifériás területein összehúzódnak a hajszálerek. A mozgás megkezdése előtt, hogy ne legyen sérülés, többet kell időt fordítani a bemelegítésre, vagy felöltözve, a kinti levegőnél, vagy aklimatizálódva a szélfogóban, vagy az előszobában.

2. Folyadékszükséglet

Tévedés, hogy a hidegben kevesebb folyadékra van szükségünk, mint nyáron, hisz itt a testmeleget a ruhánk védi, tartja. Ennek következtében hasonlóan kellene a folyadékot magunkhoz venni, csupán nem kívánjuk annyira. Mivel a torkunkat védjük, hideget nem fogyasztunk. Nem csupán azért, mert megfázunk tőle, a gyulladásveszélyt hárítjuk el vele. Ha mégis hideget fogyasztunk, azt lassan, kortyolva tegyük. Napi folyadékszükséglet általában két liter, fokozott izomtevékenység esetén ez növekszik.

3. Kalóriafogyasztás

A test hőmérsékletének fenntartásához kalóriára van szükségünk. Hidegben a testmag melegéhez többlet kalória szükséges. A fokozott izommunka is megnöveli a kalóriaigényt. Ezért sűrűbben kellene magunkhoz venni kalóriadús ételt, gyümölcsöt, zöldséget, turmixot vagy valamely szénhidrát tartalmú “nassolót”.  A test energiaszükségletének hiányából adódik a hamarabb történő megfázás, immunrendszer legyengülése, vitaminhiány, egyéb betegségek.

 

4. Nyújtás, levezetés

Amikor végeztünk a fizikai aktivitással a hidegben, tudatosítani kell önmagunkat azzal, hogy van az “utóhőmunka”, ami dolgozik bennünk és ez annyit tesz, hogy izzadunk még tovább, ahogy leálltunk. Lehetőleg szobahőmérsékleten, vagy szélcsendes helyen álljunk meg és ott végezzünk minimum 5 perces levezető, nyújtó gyakorlatokat. Amiket igénybe vettünk addig, azokat az izomcsoportokat nyújtsuk. Hagyjuk,hogy beleizzadjunk a ruhánkba, ilyenkor a legkönnyebb megfázni, ha megfúj a szél: a test lemerült, az energiaraktárak üresek. Gyors meleg fürdő, száraz ruha csere és így elkönyvelve az edzésünket folytathatjuk a sérülésmentes felkészülést…

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük