Ünnepi étkezések

A Karácsony és az Újév közeledtével előtérbe kerül minden családnál az ünnepi vacsora, vagy bármely napszaki ünnepi étkezés, ami gyakorlatilag egy “libatöméssel” felérő sajátos “népesemény”
Elmondom, hogy miért. A felfokozott lelkiállapot velejárója, hogy az az ember, akivel együtt tölti az ünnepeket, megkínálja valamilyen általa készített, vagy vásárolt dologgal, amit illik nem visszautasítva elvenni, megenni, de hát úgyis erre készültünk idáig. Ezzel senkit nem frusztrálunk, sőt még nagyon finom is, amit kapunk. Ez tovább erősíti a spirált, jönnek a többi megkínálások- elfogadások. No és viszont,mert mi is kedveskedünk valamivel. Ezért vagyunk mi így most együtt…
Ugyanez az itallal is: öntök még, de már csak az a szerencse, hogy nyelni kell azt csupán. Hogy mi lesz a hatása, nem érdekes, ha már lent van. Képesek vagyunk olyat is enni-inni, amit egész évben nem tettünk bizonyos okok miatt (anyagi, elvi okok).Ezzel pedig igencsak sokkoljuk a szervezetünket. És itt jön a kérdés: mit tehetünk?
Mert amit ilyenkor tudatosítani kell magunkban az az ÖNKONTROLL. Már, ha van ilyen mindenkinek.
“Egyszer élünk, ki tudja meddig” felfogás kezd ilyenkor felerősödni, a “gyertyát két végével égetjük”. A lelkiismeret ki van kapcsolva, szerencse, hogy a szervezetünk olyan jól van kitalálva, hogy képes magától visszakapcsolni, de elég megkésve.
Tudatos önkontroll technikák:
 -Ellenőrzés alá vonom a “gyomromat”. Üres? Akkor mielőtt vendégségbe megyek, például megebédelek
– ünnepi étel előtti felszolgálásnál már fogyasztok egy pohár vizet. Vagy kettőt, hogy érezzem, nem üres a “bendőm”.
-úgy rendesen megszedem a tányért, amennyit gondolok, hogy meg tudom enni. Aztán a felét leveszem róla és csak azt eszem meg.
-evés elkezdése után pár falattal leteszem az evőeszközöket és várok. Ihatok is közben, de a hangsúly a várakozáson van. Figyeld meg, e közben mit csinálnak a többiek. Szinte versenyeznek, hogy ki eszi meg előbb az elé tett ételt, kvázi “ki lesz a kisangyal”. Mert hogy az járja, hogy aki legelőszőr belapátolja a tápot, na az az lesz. Mi vegyük úgy, hogy az utolsók akarjuk lenni, kvázi “angyaltojás”. Ez nem ciki kérdése, ezen múlik az egészségünk, az elhízásunk.
-Számold a kalóriákat. Aki egy fél délutánt tölt vendégségben és az ünnepi étel után 30 percenként megeszik egy tortaszeletet (vagy beiglit) úgy számoljon, hogy szeletenként 150-200kcal-t vesz magához. Estére 4-5000kcal töblettel is rendelkezhetünk az elégetett kalóriákhoz képest. Ezért:
-Induljatok el egy közös sétára, Nordic Walking túrára, vagy akár ping-pongozni is egyet vagy a szabad levegőn, vagy teremben, hogy a többletkalória kevesebb legyen.Kezdjétek el égetni nem sokkal az étkezés után. Ne várj a másnapra, hisz ugyanez lesz akkor is!
-A megszokott ételtől ne térj el. Ha eddig nem ettél pacalt, most se fogj! Ha nem ittál energiaitalt, vagy kávét, alkoholt egész évben, most se fogj! Például a pezsgő az ilyen. Ki az, aki évközben bármikor, mondjuk egy 38 fokos nyári könnyű ebédhez pezsgőt iszik. Most se tedd, mert nem lesz jó a szervezetednek. Persze mindjárt rámcáfolnak, dehát nem az a jellemző…k
Mindenesetre ezzel a néhány jótanáccsal kívánok mindenkinek elhízás nélküli Karácsonyi Ünnepeket és Boldog Új Évet!

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük